Du er nødt til at kortlægge dit netværk

Det er altid en fordel at have et stort og aktivt netværk. Forleden skulle jeg bruge en foredragsholder til et indlæg i et af vores netværk. Jeg vidste, hvem jeg skulle have fat i, og han slog også til med det samme – både fordi emnet var helt relevant for ham, men også fordi de mennesker, han skulle møde vakte hans interesse. Jeg havde med andre ord et klart billede af hans kompetencer og interesser og mit eget behov for en foredragsholder.

Netværkets sammensætning, kompetencer, potentiale og interesser har ikke altid stået klart for mig, men i forbindelse med en ledighedsperiode for 12 år siden, blev det klart for mig, hvor vigtigt det er at have dette overblik. Jeg søgte en stilling, hvor jeg umiddelbart ikke kunne trække på nogen i mit netværk, for at få indsigt i virksomheden og den afdeling, der skulle bruge en medarbejder. Jeg brugte derfor nedenstående metodik til at få det nødvendige overblik i relation til denne udfordring.

  • Begynd med et meget stort stykke papir og en ikke alt for kraftig skriver – der skal stå meget på papiret.
  • Tegn en prik i midten, det er dig, skriv dit navn ved prikken. For at holde fokus kan du skrive hovedpunkterne i din elevatortale – hvem du er, hvad arbejder du med eller hvad er du uddannet som, og hvad er dit mål / hvad du vil.
  • Tegn nu større ringe, som en måltavle, for at kunne beskrive dit netværk. Tættest på dig er sikkert din familie, de skal med, der kan jo være særdeles relevant og værdifuldt netværk i familien. Dernæst dine nære venner og bekendte i nævnte rækkefølge, fra midten og udefter. Så kommer nuværende kolleger, tidligere kolleger, andre du har netværket med eller blot mødt ved faglige eller sociale arrangementer.

I diagrammet indgår mennesker, man har mødt i alle mulige sammenhænge, fra privatfester til forældre i børnenes institution osv.

Sørg for, at de mennesker, der er tættest på dig og betyder mest for dig, står tættest på dig, og dem der er fjernest fra dig står i en af de yderste cirkler.

For hvert navn, du skriver på diagrammet, skal du beskrive vedkommende, i relation til det, du vil opnå med dit netværk, f.eks. et nyt job:

  • Er de direkte adgang til jobbet?
  • Er de influenter?
  • Er de mellemmand til andre relevante personer?
  • Kan de give værdifulde relevante informationer / kontakter?
  • Andet der kan være vigtigt i forhold til den udfordirng du har

Efter denne øvelse vil du let kunne vurdere, hvem du først skal tage fat i, i netværket, hvordan, hvad konteksten skal være, og hvordan de kan hjælpe dig, i forhold til dit mål med at netværke.

Men det kræver, at du kortlægger dit netværk.

Held og lykke med det.

Med venlig hilsen
Morten Gjøl.

Stifter og ejer af netværksvirksomheden NetworkingCompany, der udbyder faglige og professionelle netværk.
mg@networkingcompany.dk
www.networkingcompany.dk

Få mere indsigt i at netværke gennem vores gratis netværksguides, som du finder ved at gå ind på menupunktet – Gratis netværksguides.